27.09.2018

Το νερό από το Α έως το Ω

Αναμφισβήτητα το νερό αποτελεί απαραίτητο συστατικό όλων των ζωντανών οργανισμών.
Η σημασία του γίνεται ακόμη πιο εύκολα αντιληπτή αν αναλογιστούμε πως το ανθρώπινο σώμα αποτελείται από 60% νερό. Είναι απαραίτητο σε όλες τις βιοχημικές διεργασίες που συμβαίνουν στο σώμα μας και στη ποιότητά ζωής μας συνολικά.

Η επαρκής ενυδάτωση βοηθά τον ανθρώπινο οργανισμό:

 

 

“Το νερό δεν αποτελεί το μόνο μέσο ενυδάτωσης. Ροφήματα όπως ο καφές, το τσάι, το γάλα και οι χυμοί φρούτων έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε νερό και αποτελούν καλές πηγές ενυδάτωσης μέσα στη μέρα. Ακόμη, τρόφιμα όπως για παράδειγμα οι σούπες, αποτελούν ένα μέσο ενυδάτωσης. Η επιλογή επομένως, μίας σούπας λαχανικών ή ψαριού έχει να σας προσφέρει -πέρα από ενυδάτωση- βιταμίνες, φυτικές ίνες και ιχνοστοιχεία από τα λαχανικά ή καλά και απαραίτητα ακόρεστα λιπαρά από τα ψάρια, συγκριτικά με μία σούπα κρέατος που έχει μεγαλύτερη ποσότητα κορεσμένων «κακών» λιπαρών. Επίσης, τα περισσότερα φρούτα και λαχανικά αποτελούνται από περίπου 90% νερό γεγονός που τα καθιστά χρήσιμα και ευχάριστα «εργαλεία» ενυδάτωσης. Τέλος, ακόμα κάποιες επιλογές γλυκού, όπως το ζελέ φρούτων, έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό”, εξηγεί ο Πάρις Παπαχρήστος, Διαιτολόγος-Διατροφολόγος M.Sc.

 

 

Πόσο νερό πρέπει να πίνουμε

 

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη νερού εξαρτάται από την ηλικία. Σύμφωνα, με την Ευρωπαϊκή αρχή για την ασφάλεια των τροφίμων (EFSA), οι συστάσεις αναφέρουν ότι για τους ενήλικες απαιτούνται 2 με 2,5λίτρα ημερησίως και για τα παιδιά 1με 2 λίτρα. 

“Παράγοντες όπως το επίπεδο φυσικής δραστηριότητας (σε περίπτωση που αθλείστε), η θερμοκρασία περιβάλλοντος, αλλά και η υγρασία μπορούν να αυξήσουν τις ανάγκες αυτές, άρα και την απαιτούμενη ποσότητα νερού που θα χρειαστείτε”, επισημαίνει ο κ. Παπαχρήστος.
Ο οργανισμός χρειάζεται επαρκείς ποσότητες νερού και για αυτό το αίσθημα της δίψας δεν είναι αρκετό. Το νερό πρέπει να αντιμετωπίζεται ως κάτι αναγκαίο στην καθημερινότητα μας και να μην το ξεχνάμε μέσα στην ημέρα.
“Μπορεί να καταναλώσετε κάποιο παγωμένο αλκοολούχο ρόφημα, το οποίο θα σας δροσίσει και θα κατευνάσει το αίσθημα της δίψας. Ωστόσο, αυτό δε σημαίνει πως προσλάβατε την απαραίτητη ποσότητα υγρών. Ή ακόμα, το καλοκαίρι που μπαίνετε στη θάλασσα και νιώθετε να δροσίζεστε μπορεί να αμελείτε την κατανάλωση νερού, το οποίο ο οργανισμός χρειάζεται πολύ περισσότερο λόγω της αυξημένης θερμοκρασίας αλλά και της έκθεσής σας στον ήλιο”, αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Παπαχρήστος. 

 

Παραμείνετε ενυδατωμένοι

 

Προκειμένου να αυξήσετε την ενυδάτωσή σας ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές:

 

 

Η αφυδάτωση έχει δυσμενείς συνέπειες για τον οργανισμό, οι οποίες ποικίλλουν ανάλογα με το βαθμό της έλλειψης νερού. “Μια απώλεια 10% του νερού του σώματος μέσω της αφυδάτωσης είναι απειλητική για τη ζωή”, τονίζει ο κ. Παπαχρήστος και καταλήγει λέγοντας πως “η αφυδάτωση σχετίζεται και με την εμφάνιση παθήσεων, όπως η νεφρολιθίαση. Ειδικότερα, έχει βρεθεί ότι τα περιστατικά νεφρολιθίασης λόγω ανεπαρκούς ενυδάτωσης αλλά και αύξησης της παχυσαρκίας αυξάνονται παγκοσμίως”.

Το κείμενο δημοσιεύθηκε στο ένθετο  «η υγεία μου» της εφημερίδας «δημοκρατία». Επιμέλεια Μ. Κεφαλογιάννης. Έρευνα Δ.Πασσά.

Recent Posts