19.02.2018

Οι δύο όψεις του νομίσματος της νηστείας

Ο όρος "αποτοξίνωση" δεν είναι αποδεκτός από τους επιστήμονες που γνωρίζουν καλά ότι ο οργανισμός έχει τους δικούς του μηχανισμούς να "αποτοξινώνεται". Η νηστεία της σαρακοστής μπορεί να προσφέρει μια εξαιρετική ευκαιρία να τραφούμε πιο σωστά - με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει - αλλά κρύβει και αρκετές διατροφικές παγίδες.

 

Έρευνες έχουν δείξει κατά καιρούς ότι ο περιορισμός του κρέατος και των γαλακτοκομικών προϊόντων κατά τη διάρκεια της νηστείας, οδηγούν μοιραία σε αυξημένη κατανάλωση οσπρίων, φρούτων, λαχανικών θαλασσινών  και ξηρών καρπών. Αυτό πρακτικά σημαίνει περισσότερες φυτικές ίνες- ακόμα και κατά 45% -και λιγότερα κορεσμένα λιπαρά, γι αυτό και αποτελεί για τους ειδικούς, ένα καλό διατροφικό «διάλειμμα» μέσα στο έτος.

 Το γεγονός αυτό αποτυπώνεται και στους δείκτες υγείας όσων νηστεύουν, καθώς μειώνουν κατά 12,5% την ολική τους χοληστερόλη, κατά 15,9% την «κακή» LDL χοληστερόλη και κατά 1,5% τον Δείκτη Μάζας Σώματος που σχετίζεται με το επιπλέον βάρος. Όμως αυτό το «διάλειμμα» όπως δείχνουν και οι έρευνες διαρκεί ελάχιστα, καθώς ο μέσος Έλληνας νηστεύει μόλις 10 με 15 μέρες το χρόνο, ενώ θα ήταν πραγματικά ωφέλιμο αν  νηστεύαμε έστω και τις μισές από τις 180 ημέρες νηστείας που ορίζει η Ορθόδοξη εκκλησία.

 Όμως υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος. Κατά τις περιόδους νηστείας, καταγράφονται συχνά διατροφικά λάθη που δεν γίνονται άμεσα  αντιληπτά. Ένα από τα πιο σημαντικά είναι η αφαγία ή η μονοφαγία με έμφαση στους υδατάνθρακες, όπως οι πατάτες , το ρύζι και το ψωμί. Όλα αυτά μπορούν λόγω υπερκατανάλωσης να οδηγήσουν σταδιακά σε σημαντική αύξηση του βάρους.

Η αφαγία εγκυμονεί τον κίνδυνο να εμφανιστεί  έλλειψη πολύτιμων θρεπτικών συστατικών όπως είναι το ασβέστιο, ο σίδηρος, η βιταμίνη Β12 και οι πρωτεΐνες, ενώ η αυξημένη κατανάλωση από μαλάκια και οστρακοειδή, ενδέχεται να αυξήσει το ουρικό οξύ.

 Προσοχή χρειάζεται και στο αλάτι. Πολλά νηστίσιμα τρόφιμα έχουν υπερβολικό αλάτι, όπως η ταραμοσαλάτα, το ψωμί, το τουρσί κ.α. Αυτό θα μπορούσε να διαταράξει τις τιμές ανθρώπων με αυξημένη αρτηριακή πίεση.

Αύξηση των τιμών του σακχάρου στο αίμα θα μπορούσε να καταγραφεί και σε διαβητικούς που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες απλών υδατανθράκων κατά την περίοδο της νηστείας. Επίσης, τρόφιμα που κατά κανόνα είναι υγιεινά, όπως ο χαλβάς, σε ανεξέλεγκτες ποσότητες θα μπορούσαν να διαταράξουν το βάρος τους.

 Ας μην ξεχνάμε τέλος, τον τρόπο μαγειρέματος κατά την περίοδο της νηστείας. Τα πολλά τηγανητά θα αυξήσουν τα κορεσμένα λιπαρά που αποτελούν τον κύριο εχθρό της καρδιαγγειακής υγείας. 


 

Recent Posts